Veerkracht voor de leerkracht – Zelfzorg voor de zorgverlener
“DE ONDERWIJSMENSEN EN DE ANDERE ZORGVERLENERS STAAN CENTRAAL!”

Mindfulnessvereniging vzw en het Vaardighedenteam van de Universiteit Antwerpen organiseerden op 6 februari 2020 een derde symposium over mindfulness en onderwijs. Dit jaar stonden onderwijsmensen en zorgverleners centraal.

We dachten na over het verhogen van veerkracht voor de leerkracht en zelfzorg voor de zorgverlener en de rol die mindfulness hierin kan spelen. Op die manier maakten we ook de brug naar het thema van vorig jaar, toen de focus lag op de bijdrage die mindfulness kan leveren aan de invulling van de nieuwe sleutelcompetenties in onderwijs. Onderwijs – en ook de zorgverlening – staan voor grote uitdagingen in deze veranderde en veranderende tijd. Aandacht voor veerkracht en zelfzorg zijn essentieel.

Ook dit jaar maakten we ruimte voor ontmoeting en inspiratie en het versterken van de relatie tussen onderzoek en de zorg- en onderwijspraktijk.

In de voormiddag van dit symposium reflecteerden we samen met enkele experten uit de ruime onderwijs- en onderzoekswereld. In de namiddag inspireerden we mekaar tijdens workshops met praktijkvoorbeelden binnen en buiten onderwijs.

Overzicht van de workshops
Download hier het overzicht:: Overzicht workshops Symposium 2020

Mindfulnessoefeningen
Door verschillende workshopbegeleiders werden mindfulness oefeningen uitgewerkt. Je kan deze oefening downloaden via deze link: Oefeningen Mindfulness Symposium 2020

Video van de presentaties
Dankzij de opname van Universiteit Antwerpen, is het mogelijk de presentaties van de keynote sprekers te herbekijken via deze link: presentaties keynote sprekers

Sfeerbeelden

We hopen je graag volgend jaar terug te zien!